Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Älykäs konelataus

Miksi konelaturiin pitäisi asentaa älyohjain?

Koneiden laturit on rakennettu suorittamaan yhtä tehtävää, lataamaan käynnistysakkua seuraavaa käynnistyskertaa varten. Konelaturit eivät osaa ladata suuria hupiakustoja sellaisenaan.

Useiden konelatureiden jännite on liian alhainen tehokkaaseen lataamiseen ja niissä on myös käytetty tehonlaskutoimintoa, kun laturi lämpenee (noin 5min käynnistyksestä)

Älykäs lataussäädin myös huolehtii, ettei akkua ladata liian kuumaksi ja akkuvesi ei haihdu pois, eikä vetykaasuja pääse syntymään. Akuston De-Sulfatointi on myös Sterling Powerin älylatauksissa vakio-ominaisuutena mukana.

On myös huomioitavaa, että kaapelointi ja latauksen jako pitää olla tehty oikein, jotta lataus voi tehokkaasti toimia!

alylatauskayra.jpg

Käytä akuston kapasiteetti kokonaan hyväksi!

Normaali konelaturi lataa akun noin 75% täyteen (tämä on riippuvainen konelaturin omasta regulaattorista) ja siitä noin 35% on käytettävissä olevaa kapasiteettia. Akuston kapasiteetista noin 40% on hyödytöntä, koska jännite on tuossa vaiheessa jo niin alhaalla, että akku alkaa sulfatoitumaan. Älykkäällä konelatauksella akut latautuvat 100% täyteen ja lisäkapasiteettia näin ollen tulee 25%, joka on 70-80% enemmän hyödynnettävää kulutus-sähköä kuin ilman älykästä konelatausta.

On siis melko lailla turhauttavaa laittaa painavia akkuja lisää, kun saman hyödyn voisi saada nykyiselläkin kapasiteetilla.

Riippumattomuus luonnonsatamissa

Nykyaikaisilla maasähkövaraajilla saadaan akut ladattua kunnolla täyteen, mutta luonnonsatamissa tätä vaihtoehtoa ei ole käytettävissä. Konelaturin älysäädin tuo samalaisen latauksen konelaturin ulostuloon, joka vapauttaa veneen käytön maasähköriippuvuudesta.

Oikein ladattu akusto on pitkäikäinen

Akkujen ominaisuuksiin kuuluu sulfatoituminen, joka johtuu syväpurkautumisesta.

Huonolla lataamisella on lähes sama vaikutus kun ylipurkamisella, ainoastaan hitaampi tuhoutuminen on tuloksena. Ylipurkautunut akku kärsii suuria vaurioita joka kerralla, kun taas huonosti ladattu akku sulfatoituu hitaammin. Lopputuloksena on molemmissa tapauksissa akuston rikkoutuminen.

Ylipurkautumiseen käyttäjän on helppo vaikuttaa omalla käyttötavalla. Akuston latautumiseen koneajossa ei ole mahdollista vaikuttaa ilman lisälaitteita.